Touche on strateginen lautapeli, jossa yhdistyvät korttipelin tuuri ja lautapelin taktikointi. Peliä pelataan erillisellä pelilaudalla, korteilla ja värillisillä pelimerkeillä, ja sen tavoitteena on muodostaa ennalta sovittuja kuvioita laudalle ennen muita pelaajia. Peli tarjoaa haasteita sekä yksin että joukkueena pelattaessa, ja sen yksinkertaiset säännöt tekevät siitä helposti lähestyttävän eri-ikäisille pelaajille.
Touche peli on alunperin vuodelta 1979. Pelaajat kilpailevat kuvioryhmien rakentamisesta pelilaudalle korttien avulla. Jokaisella kortilla on kaksi vastaavaa ruutua laudalla, ja vuorollaan pelaajat asettavat merkin kortin osoittamaan kohtaan. Tavoitteena on muodostaa sovittu kuvio omilla merkeillä. Valmis kuvio kruunataan mustilla merkeillä, joita ei voi enää käyttää pelin aikana.
Peli alkaa jakamalla pelaajille omat nostopakansa ja viiden kortin käsi. Pelaajat valitsevat omat pelimerkkivärinsä ja etenevät vuorollaan myötäpäivään. Vuoron aikana pelataan yksi kortti ja asetetaan sen osoittamaan ruutuun oma pelimerkki. Tämän jälkeen nostetaan uusi kortti, jotta kädessä pysyy aina viisi korttia. Tavoitteena on muodostaa pelin alussa valitun kuvioryhmän mukainen kokonaisuus, jonka kaikki merkit ovat samanvärisiä. Kun kuvio valmistuu, pelaaja ilmoittaa siitä huutamalla ”Touché”, ja kuvio merkitään mustilla kruunumerkeillä, joita ei enää saa käyttää pelin aikana.
Peli alkaa kortin nostolla, ja suurimman saanut toimii jakajana, joka valitsee pelattavan kuvioryhmän. Pelaajat saavat nostopakan, ottavat viisi korttia ja valitsevat pelimerkkivärinsä, pois lukien mustat. Vuorolla pelataan kortti, asetetaan merkki sen mukaiseen ruutuun ja nostetaan uusi kortti. Vuorot etenevät myötäpäivään. Kun sovittu kuvio valmistuu, pelaaja huutaa “Touché” ja kruunaa kuvion mustilla merkeillä, joita ei voi käyttää uudelleen.
Pelissä käytettävä kuvioryhmä vaikuttaa suoraan pelin kestoon ja strategiseen vaikeustasoon. Valinta ohjaa pelaajien taktiikkaa ja vaikuttaa siihen, kuinka nopeasti peli voi päättyä. Jakajan vastuulla on valita yksi viidestä muodosta: neliö, suora, T-muoto, rasti tai yhdistelmä. Valintaan kannattaa perehtyä huolellisesti, sillä lautapelin ohjeet selittävät kunkin kuvion rakenteen ja vaikeusasteen tarkasti. Yksinkertaiset muodot johtavat usein nopeampiin peleihin, kun taas monimutkaisemmat vaativat enemmän suunnittelua.
Touchea voi pelata joukkueina neljällä tai kuudella pelaajalla, jolloin muodostetaan kahden hengen joukkueet samanvärisin merkein. Pelaajat eivät saa istua vierekkäin tai neuvoa toisiaan. Kukin pelaa vuorollaan omilla korteillaan, mutta pyrkii täydentämään yhteisiä kuvioita havainnoimalla pelitilannetta.
Turnausmuotoisessa Touchessa peliin voidaan tuoda mukaan pisteidenlasku. Kuvion valmiiksi saaminen ei tällöin päätä peliä, vaan kullakin kuviolla on ennalta määrätty pistemäärä. Neliöstä saa kymmenen pistettä, suorasta viisitoista ja T-muodosta tai rastista kaksikymmentä. Pelissä voidaan jatkaa useampia kierroksia, ja lopuksi eniten pisteitä kerännyt pelaaja tai joukkue voittaa turnauksen. Tämä pelimuoto vaatii pitkän aikavälin suunnittelua ja useiden kuvioiden rakentamista yhden voittokuvioryhmän sijaan.
Touchessa voittaminen perustuu tarkkaan sijoitteluun, vastustajien seuraamiseen ja mahdollisuuksien hyödyntämiseen. Jokaisella siirrolla on merkitystä, ja oikean ruudun valitseminen voi ratkaista pelin. Pelaajan on pyrittävä rakentamaan oma kuvionsa mahdollisimman nopeasti samalla, kun hän seuraa tarkasti muiden pelaajien liikkeitä. Jos joku on lähellä valmista kuviota, sen estäminen voi olla tärkeämpää kuin oman kuvion jatkaminen. Jokerikorttien käyttö oikein ajoitettuna on ratkaisevaa: niitä kannattaa säästää tilanteisiin, joissa niillä voi joko viimeistellä oman kuvion tai hajottaa toisen pelaajan suunnitelman.
Pelissä pärjää parhaiten, kun korttikättä pitää jatkuvasti täydellisenä nostamalla aina uuden kortin vuoron lopuksi. Hyvä pelipaikka on sellainen, josta voi edetä useaan suuntaan, joten aloitus kannattaa suunnitella niin, että se jättää vaihtoehtoja jatkoon. Toisten pelaajien siirrot on hyvä pitää mielessä, jotta voi ennakoida heidän seuraavia liikkeitään. Estäminen on keskeinen osa peliä, eikä hyökkäyspelin rinnalla saa unohtaa puolustautumista. Joukkuepelissä yhteistyö perustuu pelilaudan tulkintaan, sillä ohjeiden antaminen ei ole sallittua. Jokerikortin käyttäminen oikeassa kohdassa voi kääntää pelin kulun, etenkin loppuvaiheessa.
Touche peli on strateginen lautapeli, jossa pyritään rakentamaan ennalta määrätty kuvio ennen muita. Se yhdistää korttien tuurin ja tarkkaa sijoittelua vaativan taktiikan. Säännöt ovat yksinkertaiset, mutta onnistuminen vaatii tilannetajua ja vastustajien seuraamista. Peli sopii sekä yksin, joukkueena että turnauksena pelattavaksi.