Smart 10 on todella hauska ja koukuttava tietopeli, joka sopii mainiosti niin perheen yhteisiin peli-iltoihin kuin myös kavereiden kanssa pelattavaksi. Tämä nopeatempoinen visailu yhdistää tietämyksen ja taktikoinnin tarjoten jännittäviä hetkiä 2-10 pelaajalle. Pelin säännöt oppii helposti, mutta se tarjoaa kuitenkin mukavasti haastetta sekä hulvattoman hauskoja pelihetkiä.
Smart 10 on palkittu tietopeli, jonka parissa pelaajat kisaavat toisiaan vastaan vastaamalla oikein mahdollisimman moneen kysymykseen. Pelin jokaisella kysymyksellä on kymmenen vastausvaihtoehtoa, ja kaikki pelaajat pääsevät vastaamaan jokaiseen kysymykseen. Oikeita vastausvaihtoehtoja löytyy useampia, mikä tekee pelistä erittäin dynaamisen ja jännittävän.
Smart 10 on todella mukaansatempaava peli, joka tarjoaa tekemistä myös pidemmäksi aikaa. Jos kaipaat kuitenkin välillä vaihtelua visailun keskelle, kannattaa testata vaikkapa hauskaa Yatzy-noppapeliä, joka tarjoaa yksinkertaisen mutta hauskan pelielämyksen. Tutustu yatzyyn osoitteessa yatzyonline.fi, mikäli et ole vielä aiemmin testannut sen pelaamista. Nyt lähdemme kuitenkin tutustumaan lähemmin Smart 10 -pelin sääntöihin.
Smart 10 sääntöjen opetteluun ei kovinkaan kauaa kulu. Ennen pelin aloittamista sovitaan tavoitepistemäärä, johon pyritään. Tämä voi olla vaikkapa 30 pistettä. Nuorin pelaaja aloittaa pelin, ja jokaisella kierroksella esitetään yksi kysymys, joka on luettavissa pelilaitteen keskeltä. Kysymystä ympäröi kymmenen vastausvaihtoehtoa, joiden ratkaisut on piilotettu mustien nappuloiden taakse. Jokainen pelaaja vastaa vuorollaan tähän samaiseen kysymykseen. Jos vastaus menee oikein, pelaaja saa vastata uudelleen vuoron osuessa taas hänen kohdalleen. Jos vastaus puolestaan menee väärin, on kierros pelaajan kohdalta ohi, ja hän myös menettää kaikki sen aikana kerätyt pisteet.
Smart 10:n tavoitteena on olla ensimmäinen pelaaja, joka saa ennalta sovitun määrän pisteitä. Peli etenee kierroksittain, ja jokaisella kierroksella esitetään yksi kysymys, johon kaikki pelaajat pääsevät vastaamaan. Pelaajat vastaavat vuorotellen myötäpäivään, ja oikeasta vastauksesta saa jatkaa vastaamista, kun vuoro seuraavan kerran osuu taas omalle kohdalle.
Kysymykset ovat luettavissa pelilaitteen keskeltä, ja ne kattavat erilaisia teemoja, kuten luonto, historia, urheilu ja musiikki. Tämä monipuolisuus antaa jokaiselle pelaajalle oivan tilaisuuden loistaa omilla vahvuuksillaan. Ei siis kannata turhautua, vaikka jotkut kysymykset tuntuisivatkin haastavilta.
Pelaajat valitsevat vastauksia vuorotellen kääntämällä mustia nappuloita. Jos vastaus on oikein, pelaaja saa pisteen ja voi jatkaa vastaamista, kun vuoro seuraavan kerran tulee hänen kohdalleen. Väärä vastaus puolestaan päättää pelaajan vuoron ja vie kierroksen aikana kerätyt pisteet mennessään. Pelissä on kuitenkin mahdollista myös passata, mikäli tuntuu siltä, ettet osaa enää vastata. Tällöin vuorosi päättyy kierroksen osalta, mutta saat kuitenkin pitää kaikki sen aikana kerätyt pisteet itselläsi.
Jokaisen kierroksen jälkeen pisteet lasketaan ja merkitään pelilaitteen kulmissa oleviin laskureihin. Pelaajat saavat yhden pisteen jokaisesta oikeasta vastauksesta. Jos pelaaja on kuitenkin vastannut väärin kierroksen aikana, menettää hän kaikki pisteensä, elikkä kierroksen pistesaldo on silloin nolla.
Smart 10:ssä laaja tietämys on todellista valttia. Kannattaa kuitenkin olla varovainen liiallisen riskinoton kanssa. Jos olet jo saanut pisteitä kierroksen aikana, mieti tarkkaan, kannattaako sinun enää vastata, vai olisiko ehkäpä parempi passata. Väärä vastaus vie kaikki pisteet mukanaan, joten välillä voi olla viisaampaa tyytyä varmaan pisteeseen kuin menettää kaikki.
Smart 10 on todella viihdyttävä visailupeli, joka sopii lähes kaikille. Se yhdistää tietämyksen, taktikoinnin ja jännityksen yhdeksi hulvattoman hauskaksi pelikokemukseksi. Pelin nopeatempoisuus ja se, että kaikki pelaajat saavat vastata jokaiseen kysymykseen, tekee Smart 10:stä todella mukaansatempaavan pelivaihtoehdon. Tämä jännittävä tietovisa on loistava valinta niin perheille kuin myös ystäväporukoille, jotka haluavat testata tietämystään ja nauttia yhteisistä pelihetkistä.
Smart 10:ssä pelaajat vastaavat vuorotellen kysymyksiin, joissa on kymmenen vastausvaihtoehtoa. Oikeasta vastauksesta saa yhden pisteen ja mahdollisuuden jatkaa, väärä vastaus puolestaan päättää vuoron ja vie kaikki kierroksen pisteet mukanaan.
Smart 10 -pelin ovat alunperin ideoineet itävaltalaiset pelikehittäjät, mutta sen ulkoasun on kuitenkin suunnitellut suomalainen Aleksi Michelsson. Peliä valmistaa raisiolainen pelitalo Martinex, ja se on käännetty jopa 18 eri kielelle.
Smart 10 on todella suosittu peli, jota myydään useissa eri kaupoissa, aina tavarataloista leluliikkeisiin. Sen voi tilata myös lukuisista eri verkkokaupoista.