Pyramidipasianssi

Pyramidipasianssi
Pasianssi

Pyramidi on suosittu pasianssien heimoon kuuluva korttipeli, jonka tavoitteena on poistaa kaikki kortit pyramidin muotoisesta asetelmasta muodostamalla pareja. Peli vaatii tuuria sekä strategiaa, sillä sen läpäiseminen on haastavaa. Tässä tekstissä käsitellään pelin sääntöjä, kulkua, historiaa sekä vinkkejä pyramidissa menestymiseen.

Miten Pyramidipasianssia pelataan?

Pyramidipasianssin perinteistä versiota pelataan tavallisella 52 kortin pakalla ilman jokereita, niin että kuningas on korkea-arvoisin kortti ja ässä matalin. Pelin alussa 28 korttia jaetaan pyramidin muotoon ja loput laitetaan varapakaksi. Pelin aikana pelaajan on poistettava pyramidista korttipareja, joiden yhteissumma on 13. Kuningas voidaan poistaa yksin, mutta muut kortit tulee poistaa pareittain. Pelissä on kolme osatekijää: pyramidi, varapakka sekä poistopakka, johon pelaaja laittaa niitä varapakan kortteja, joille ei löydy paria. Poistopakan päälimmäinen kortti on aina mukana pelissä, ja se voidaan käyttää parien muodostamiseen.

Pyramidipasianssi säännöt

Vaikka pyramidipasianssin läpäiseminen onkin melko hankalaa, ovat sen säännöt kuitenkin hyvin helpot ja yksinkertaiset. Tässä ne ovat tiivistettynä:

  1. Pyramidi on pasianssi, eli sitä pelataan yksin.

  2. Alussa kortit jaetaan pyramidin muotoon kuvapuoli alaspäin niin, että pyramidissa on yhteensä 28 korttia. Viimeisen rivin kortit asetetaan kuvapuoli ylöspäin.

  3. Loput kortit asetetaan varapakaksi

  4. Pelaaja aloittaa pelin ja pyrkii muodostamaan pareja, joiden yhteissumma on 13. Pareja voi muodostaa käyttämällä pyramidin käännettyjä kortteja sekä varapakan kortteja, joita käännetään yksi kerrallaan.

  5. Jos varapakan korttia ei voida pelata, siirretään se poistopakkaan. Poistopakan ylin kortti on aina kuvapuoli ylöspäin, ja myös sitä voidaan käyttää parien muodostamiseen.

  6. Kuninkaan voi kääntää yksin, mutta muut kortit ainoastaan pareissa. Esimerkiksi 10 ja 3 kääntyvät yhdessä.

  7. Ässä on matalin kortti, ja sen arvo on 1. Ässä ja kuningatar muodostavat parin.

  8. Peli jatkuu parien muodostamisella, kunnes pelaaja saavuttaa pyramidin huipun, tai kun varapakka on käyty läpi eikä pelaaja kykene enää muodostamaan pareja, joiden summa on 13.

  9. Peli päättyy joko voittoon tai häviöön riippuen siitä, onko kaikki kortit saatu poistettua.

Pelin kulku

Kun kortit on asetettu oikeaan muodostelmaan, peli alkaa. Pelin aikana pelaaja nostaa kortteja varapakasta yksi kerrallaan ja pyrkii yhdistämään niitä pyramidissa oleviin kortteihin. Pyramidista voi poistaa vain vapaana olevia kortteja, eli sitä aletaan tyhjentämään alhaalta ylöspäin. Vapaana oleva kortti on sellainen, jonka päällä ei ole yhtään korttia, ja se on kuvapuoli ylöspäin. Alla olevia kortteja käännetään oikeinpäin sitä mukaa, kun ne vapautuvat päällään olevista korteista.

Parien on oltava aina summaltaan tasan 13. Kuningas on pelin ainoa poikkeus, joka voidaan poistaa yksin, sillä sen arvo on 13. Kun pelaajalla ei ole tarjolla yhtään näkyvää korttia, jotka muodostaisivat vaadittavan summan, kääntää hän varapakasta yhden kortin ja pyrkii jatkamaan peliä. Jos varapakasta nostettua korttia ei ole mahdollista parittaa, siirretään se poistopakkaan. Poistopakan päällimmäinen kortti on aina kuvapuoli ylöspäin, ja sen voi mahdollisuuksien mukaan käyttää parien muodostamiseen. Paritetut kortit poistuvat pelistä eikä niitä voi käyttää uudelleen.

Peli jatkuu, kunnes pelaaja saavuttaa pyramidin huipun eli kaikki alustalla olevat kortit, sekä varapakan kortit on saatu pareiksi, tai kun pareja ei ole enää mahdollista muodostaa ja varapakka on käyty läpi.

Korttipelit
ikoni

Pyramidipasianssin historia

Pyramidipasianssin alkuperästä ei ole varmaa tietoa, mutta se on saanut inspiraatiota muista perinteisistä pasianssipeleistä. Pyramidin ensimmäisten variaatioiden arvioidaan juontavan juurensa jopa 1700- tai 1800-luvulle saakka, mutta tarkkaa tietoa sen synnystä ei kuitenkaan löydy. Joidenkin tarujen mukaan Napoléon Bonaparte olisi pelannut ensimmäisiä pyramidivariaatioita St. Helenan saarella vuonna 1816.

Pelin ensimmäinen tietokoneversio lanseerattiin vuonna 1990 Microsoftin toimesta, jolloin se tunnettiin nimellä Tut´s Tomb.

Kuvakorttien arvot

Pyramidin kuvakorteista korkea-arvoisin on kuningas ja matala-arvoisin ässä. Kuninkaan arvo on 13, kuningattaren 12, jätkän 11 ja ässän 1. Numerokorttien arvo on aina se luku, jota ne edustavat.

Miten voin läpäistä Pyramidipasianssin?

Pyramidipasianssin läpäiseminen vaatii tuuria sekä strategista ajattelua. Vaikka korttien järjestys onkin täysin tuurista kiinni, voi omalla suunnittelulla vaikuttaa paljon pelin kulkuun ja lopputulokseen. Mieti tarkkaan, mitkä kortit on jo pelattu ja mitä on vielä jäljellä, jotta voit tehdä harkittuja parimuodostelmia. Jos parien muodostamiseen on useampia eri vaihtoehtoja, kannattaa miettiä, mitkä poistamalla pääset vapauttamaan eniten kortteja pyramidista, eli kääntämään niitä. Älyä, suunnitelmallisuutta ja strategiaa käyttämällä voit kasvattaa voittomahdollisuuksiasi.

Korttipelien kulttuurinen merkitys muinaisista ajoista nykypäivään

Todennäköisyys läpäisyyn

Käyttämällä pelin tiukimpia sääntöjä, voiton todennäköisyys on 1:50. Pelissä voi siis olla monia mahdollisia lopputuloksia.

Parhaat vinkit

Pyramidi on paljon tuurista kiinni, mutta voittomahdollisuuksien nostamiseksi vaaditaan myös strategista ajattelua. Omia siirtoja kannattaa suunnitella etukäteen, jonka lisäksi kannattaa pitää silmällä jo pois pelattuja kortteja. Koska kuninkaat eivät tarvitse paria, kannattaa ne kääntää aina samantien pois, jotta ne eivät turhaan tuki pyramidissa olevia kortteja, ja voit vapauttaa mahdollisimman paljon kortteja peliin.

Mieti muodostamiasi pareja tarkasti, jos vaihtoehtoja on useampia. Mahdollisuuksien mukaan valitse sellaiset parit, jotka vapauttavat peliin useampia kortteja. Tällä tavoin saat mukaan enemmän pelimahdollisuuksia. Jos päätät pelata varapakasta olevan kortin, siirrä se kuitenkin ensiksi poistopakan päällimmäiseksi. Tämä ei aiheuta sinulle mitään haittaa, mutta pääset ennen kortin pelaamista kurkistamaan varapakan seuraavan kortin. Voi olla, että tämä muuttaa pelistrategiaasi.

Pyramidipasianssi – Eri muunnelmia

Pyramidipasianssista löytyy todella monia eri muunnelmia, joiden säännöt vaihtelevat hieman perinteisestä pelistä. Joissakin versioissa esimerkiksi varapakkaa saa käydä läpi useampia kertoja, kun taas toisessa muunnelmassa, nimeltään kolmio, pyramidi on toisin päin, mikä vaikeuttaa peliä entisestään. Rento pyramidi on puolestaan pelin helpotettu muunnelma, jossa vain pyramidin kortit on poistettava. Pelin voittaa, vaikka varapakassa olisikin vielä kortteja jäljellä. Pelin erilaiset muunnelmat tekevät siitä entistä monipuolisemman.

Pisteiden lasku ja pelin lopetus

Pyramidin pisteet lasketaan useimmiten sen mukaan, montako korttia pelaaja on onnistunut poistamaan pelistä. Peli päättyy aina joko voittoon tai häviöön riippuen siitä, saako pelaaja poistettua kaikki kortit vai ei. Mikäli kaikki pyramidin sekä varapakan kortit on onnistuttu poistamaan, pelaaja voittaa pyramidin.

ikoni

Yhteenveto

Pyramidipasianssi on haastava ja mielenkiintoinen korttipeli, jonka parissa pelaaja pääsee käyttämään omaa älyään ja strategista ajattelua. Sen säännöt ovat todella yksinkertaiset, mutta voitto vaatii kuitenkin jonkin verran taitoa ja suunnittelua, vaikka tuurillakin on osansa tässä pelissä. Pyramidia on pelattu jo pitkään, ja sen erilaiset muunnelmat tuovat peliin entistä monipuolisempia vaihtoehtoja.