Korttipelien logiikka digitaalisella areenalla: Lautapelien ja kilpailupelien strateginen päällekkäisyys

Korttipelien logiikka digitaalisella areenalla

Strategialla on merkitystä kaikentyyppisissä peleissä. Olipa kyseessä tunnettu lautapeli, blackjack-kierros tai tiukka CS2-ottelu, tulos riippuu usein enemmän päätöksistä kuin puhtaasta sattumasta. Sekä pöytäpeleissä että kilpailullisissa digitaalisissa peleissä pelaajien on pakko ajatella eteenpäin, hallita resursseja ja reagoida muuttuviin tilanteisiin. Mekaniikat eri peleissä voivat vaihdella, mutta taustalla oleva ajattelu näyttää usein samalta.

Pelien kehittyessä näistä yhteyksistä on tullut entistä näkyvämpiä. Monet modernit alustat yhdistävät elementtejä korttipeleistä ja kilpailullisista videopeleistä, joissa käyttäjät kohtaavat sekä satunnaisuutta että strategisia valintoja. Jotkut näistä alustoista menevät askeleen pidemmälle.

Nykyään sivustot, kuten SkinsLuck, hämärtävät rajaa korttipelien ja digitaalisen pelaamisen välillä. Se on sivusto, jossa käyttäjät avaavat koteloita, ottavat yhteen pelitaisteluissa tai pelaavat blackjack- ja rulettikierroksia voittaakseen esineitä CS2:een, Dotaan tai Rustiin. Nämä mekaniikat perustuvat muuhunkin kuin vain onneen. Strategiset valinnat muokkaavat tuloksia samalla tavalla kuin kilpailulliset ottelut tai perinteiset korttipöydät.

Lähde: https://pixabay.com/photos/card-game-cards-player-distribute-2205554/

Miten strategia näkyy korttipeleissä ja e-urheilussa

Korttipeleissä säännöt ovat valmiit, mutta lopputulos riippuu silti siitä, kuinka hyvin pelaaja lukee tilannetta. Hyvät pelaajat tietävät, milloin pidättäytyä, milloin ottaa riski ja milloin vastustaja saattaa bluffata.

Esimerkiksi blackjackissa ei ole kyse vain korteista, vaan siitä, miten pelaaja reagoi jakajan käteen ja käyttää pelimerkkejään viisaasti. Kilpailupelit noudattavat samaa kaavaa. CSGO:ssa sen tietäminen, milloin puskea sivustoa tai milloin perääntyä ja säästää varusteet, vaatii enemmän kuin nopeita refleksejä.

Sama pätee Dotaan, jossa joukkuetaistelu voidaan voittaa tai hävitä loitsun ajoituksesta ja sijoittumisesta riippuen. Rustissa hyökkäyksen suunnittelu tai tukikohdan suojeleminen riippuu ympäristön ja vastustajien lukemisesta. Vaikka olosuhteet ovat erilaiset, ajatteluprosessit menevät usein päällekkäin. Pelaajat hallitsevat rajallisia resursseja, tekevät tietoon perustuvia arvauksia ja sopeutuvat siihen, mitä heidän vastustajansa saattavat tehdä seuraavaksi.

Jaettu ajattelu pöytäpeleissä ja kilpailupeleissä

Korttipelit ja kilpailulliset videopelit saattavat näyttää erilaisilta, mutta ne perustuvat usein samanlaiseen ajatteluun. Molemmissa pelaajissa kohtaavat epävarmoja tilanteita ja heidän on tehtävä paras siirto rajoitetuilla tiedoilla. Pokerinpelaaja ei tiedä, mitä kortteja muilla on, joten hän etsii merkkejä tai käyttäytymismalleja muista pelaajista tai vinkeistä.

Samoin Dotassa joukkue saattaa siirtyä ylimmälle kaistalle, koska vihollinen ei ole näkynyt kartalla vähään aikaan. He tekevät siirtonsa sen perusteella, mitä puuttuu, eivätkä vain sen perusteella, mitä on nähty. Riskienhallinta on toinen yleinen tekijä. Blackjackissa pelaaja saattaa välttää toisen kortin ottamista, kun hänellä on kova 16 jakajan kuvakorttia vastaan, ei siksi, että se takaa voiton, vaan koska se antaa parhaat mahdollisuudet minimoida tappiot.

CS2:ssa pelaajat joskus pidättäytyvät aseiden ostamisen sijaan, jos heidän joukkueensa talous on heikko. Tämä päätös ”eko”-strategiasta heijastaa samaa kärsivällisyyttä, jota nähdään korttipeleissä: lyhytaikaiset tappiot hyväksytään paremman aseman rakentamiseksi seuraavaa kierrosta varten.

Tällaiset päätökset, kuten odottaminen, tilanteen lukeminen ja tiedon antaminen siitä, milloin toimia, yhdistävät nämä kaksi maailmaa. Hyvät tulokset eivät usein tule rohkeista siirroista, vaan harkituista, fiksuista paineen alla tehdyistä siirroista.

Mitä eroa näillä peleillä on?

Suurin ero pöytäpelien ja kilpailullisten digitaalisten pelien välillä on siinä, kuinka paljon pelaajalla on vaikutusvaltaa lopputulokseen. Monissa korttipeleissä, kuten Unossa tai Rommissa, pelaaja voi tehdä fiksuja valintoja, mutta hänen on silti työskenneltävä jaetun käden kanssa.

Jopa hyvin suunniteltu siirto voi epäonnistua, jos seuraava nosto ei mene heidän tahtiinsa. Memory-peleissä, joissa pelaajat yhdistävät pareja piilotetuista korteista, edistyminen riippuu sekä aiempien pelien muistamisesta että siitä, mitä kortteja paljastetaan, joten  onnella on jatkuva rooli.

Kilpapeleissä sattuman rooli on pienempi. Taitava CS2-pelaaja voi viedä kierroksen eteenpäin sijoittumisen ja nopeiden reaktioiden avulla, vaikka joukkue olisi epäedullisessa asemassa. Dotassa vahva päätöksenteko ja koordinointi voivat kääntää häviävän pelin suunnan. Rust antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella hyökkäyksiä, tiedustella vihollisen tukikohtia ja mukauttaa lähestymistapaansa vastustajien reaktioiden mukaan.

Pelin vauhtia ja suuntaa voi hallita enemmän vapautta reaaliaikaisten valintojen avulla. Lauta- ja korttipelit noudattavat usein tiettyjä sarjoja tai sääntöjä, jotka eivät muutu kesken pelin. Digitaaliset kilpailulliset pelit sitä vastoin muuttuvat jatkuvasti pelaajien panosten, päivitysten ja live-palautteen perusteella. Pöytäpelimuotojen strategiat ovat jäsennellympiä, kun taas digitaalinen pelaaminen vaatii usein nopeampaa ajattelua ja reaaliaikaisia ​​​​säätöjä.

Kuinka kukin pelityyppi voi opettaa toisilleen

Korttipelit opettavat pelaajia suunnittelemaan siirtonsa huolellisesti. Pelit, kuten Hertta tai Pata, palkitsevat ne, jotka laskevat jo pelatut kortit ja ajattelevat kaksi tai kolme vuoroa eteenpäin. Vahva pelaaja tietää, milloin pidättäytyä ja milloin ottaa piste, usein luoden paremman aseman myöhemmin.

Tämä ajattelutapa pätee peleissä, kuten CS2, jossa rahan säästäminen riskialttiiden ostojen pakottamisen sijaan voi johtaa vahvempaan joukkuekierrokseen. Dotassa odottaminen, kunnes jäähtymisajat ovat valmiita tai joukkueella on parempi asema, muuttaa usein taistelun tulosta.

Digitaaliset kilpailulliset pelit voivat puolestaan ​​​​auttaa korttipelaajia tulemaan joustavammiksi. Peleissä, kuten Unossa, strategian muuttaminen vastustajien mahdollisten korttien perusteella antaa paremman hallinnan ottelusta. Dota-pelaajat säätävät suunnitelmia jatkuvasti pelin etenemisen mukaan, ja CS2-pelaajat voivat vaihtaa rooleja tai reittejä pelin aikana, jos jokin ei toimi.

Tällainen ajattelutapa, jossa uusiin tilanteisiin reagoidaan yhden suunnitelman sijaan, voi parantaa tapaa, jolla pelaaja lähestyy vuoroaan korttipelissä, kun asiat eivät mene odotetusti. Molemmat formaatit palkitsevat selkeää ajattelua ja voimakkaita reaktioita. Molemmista tyyleistä oppiminen antaa pelaajille enemmän työkaluja, olipa kyse sitten korttikäden hallinnasta tai pommipaikan hallussapidosta.