Kun lautapeliharrastajat puhuvat vuoden 2020 kohokohdista, yksi nimi nousee väistämättäkin esiin, nimittäin Arnak, tai tarkemmin sanottuna Lost Ruins of Arnak. Tämä peli yhdistää pakan rakennuksen, työläisten asettelun ja resurssienhallinnan tavalla, joka onnistuu herättämään kilpailuvietin ja pulmapelin nälän yhtä aikaa.
Arnak on tsekkiläisen suunnittelijakaksikon, Elwenin ja Minin luoma lautapeli. Pelaajat ottavat roolin tutkimusretken johtajina eristetyllä saarella, jossa he kohtaavat muinaisia temppeleitä, vaarallisia vartijoita ja resurssien niukkuutta. Perusidea on melkoisen simppeli ja säännöt ovat selkeät, sillä pelaajilla on oma pakka, josta kortteja pelataan vuorollaan, sekä kaksi arkeologia, jotka lähetetään eri kohteisiin. Yksinkertainen idea kätkee kuitenkin sisälleen joukon mikrostrategioita, joissa ajoitus ja resurssien käyttö on ratkaisevaa.
Pelissä pelataan viisi kierrosta, ja jokainen kierros kasvaa aiempaa monimutkaisemmaksi, kun pelaajien koneistot alkavat toimia. Viiden kierroksen rajallisuus tekee jokaisesta päätöksestä merkityksellisen. Tämä ei siis ole peli, jossa hitaasti rakennellaan turvallisia pistekoneita, vaan pikemminkin kilpaillaan tehokkuudessa.
Peli käynnistyy siten, että jokaisella pelaajalla on identtinen aloituspakka. Kortit antavat esimerkiksi kolikoita, kompassimerkkejä tai mahdollistavat siirtymisen saaren tutkimuspaikoille. Jokaisella pelaajalla on kaksi arkeologia, jotka voi sijoittaa tutkimattomiin tai jo löydettyihin kohteisiin. Kun uusi kohde paljastuu, siitä voi saada palkinnon, mutta usein sieltä löytyy myös niin kutsuttu ”vartija”, joka täytyy voittaa myöhemmin, ellei halua miinuspisteitä.
Kokonaisuus rakentuu kolmen elementin ympärille: resurssien kerääminen, tutkimusekspedition eteneminen temppelin huipulle sekä korttipakan kehittäminen. Jos esimerkiksi hankit voimakkaan ”esinekortin”, se sijoitetaan pakan alaosaan ja se tulee käyttöön seuraavilla kierroksilla. Artefaktikortit puolestaan tarjoavat välittömiä hyötyjä ja vaativat temppelitableteilla aktivoimista myöhemmässä vaiheessa. Tämä luo mielenkiintoisen asetelman, jossa sinun tulee pohtia panostatko pitkän aikavälin hyötyyn vaiko nopeaan etuun.
Arnakissa voittopisteitä kerätään monella tavalla. Temppelin huipulle eteneminen, vartijoiden kukistaminen, kohteiden löytäminen, korttipakan hionta ja jopa resurssien tehokas kulutus pelin lopussa kerryttävät pistesaldoa. Moni ensikertalainen kompastuu siihen, että keskittyy vain yhteen asiaan. Jos esimerkiksi tähtäät pelkästään temppelin huipulle, voit jäädä ilman täydentäviä pisteitä korttien tai vartijoiden kautta. Toisaalta kokeneempi pelaaja oppii yhdistämään eri pistetyylit toisiinsa esimerkiksi tutkimalla ensin pari tehokasta aluetta ja hankkimalla rahoja ja resursseja, joilla pystyy nousemaan temppelissä nopeammin.
Taidokas pelaaminen näkyy siinä, että käyttää muiden tekemiä avauksia hyväksi. Kun toinen pelaaja paljastaa uuden kohteen, voit myöhemmin asettua sinne ilman kuluja ja hyötyä hänen löydöstään. Pelin kilpailullinen ulottuvuus ei siis ole suoraa aggressiota, vaan pientä kilpajuoksua ja muiden päätöksien hyväksikäyttöä.
Pelissä kannattaa seurata tarkasti resurssityyppien arvoa kussakin tilanteessa. Kompassit ovat kriittisiä pelin alussa, sillä niiden avulla paljastat uusia kohteita. Myöhemmin niistä ei kuitenkaan ole yhtä paljon hyötyä kuin temppeliä varten tarvittavista kivitauluista ja jalokivistä.
Esinekortit kannattaa myös hankkia varhaisilla kierroksilla, koska saat niistä eniten hyötyä pitkän pelin aikana. Artefaktikortit sen sijaan loistavat loppupuolella, kun tarvitset välittömiä isompia efektejä. Pelaajaraporteissa näkyy selvästi, että voittajat tekevät keskimäärin 2–3 esinehankintaa pelin kolmella ensimmäisellä kierroksella.
Vartijoita ei myöskään kannata pelätä liikaa, sillä ne antavat tehokkaita bonusikoniin perustuvia kykyjä.
Arnak julkaistiin vuonna 2020 Czech Games Editionin toimesta ja jo seuraavana vuonna se sai ehdokkuuden Kennerspiel des Jahres -palkintoon. Samana vuonna se myös voitti Deutscher Spiele Preis -kisan. Suunnittelijaduo Elwen ja Minin erityinen idea oli yhdistää pakan rakennus ja työläisten asettelu, mikä tuotti tuoreelta tuntuvan pelimekaniikan ja herätti runsaasti kiinnostusta lautapelaajien keskuudessa.
Vuonna 2021 julkaistiin Expedition Leaders, eli Arnak-lisäosa. Sen ydinidea on antaa pelaajille epäsymmetriset roolit. Yksi pelaaja voi olla esimerkiksi kapteeni, joka saa ylimääräisiä korttivaihtoehtoja, toinen papitar, joka hyötyy tempelimerkinnöistä. Tämä ratkaisi monen harrastajan mielestä peruspelin toistettavuuden pienen puutteen.
Tämä lisäosa tuo myös uusia kortteja ja tutkimuspolkuja, jotka vaihtelevat pelistä toiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että strateginen fokus voi olla hyvin erilainen pelistä riippuen. Yhtenä iltana hyökkäät voimakkaasti kohteisiin, toisena keskityt pikemminkin korttien virtaviivaistamiseen.
Arnak on peli, joka pakottaa nopeisiin mutta harkittuihin ratkaisuihin. Viisi kierrosta saattaa tuntua lyhyeltä, mutta juuri silloin valintojen paino korostuu. Jokainen kortti, arkeologin sijoitus ja kompassi muuttuu arvokkaaksi palaksi suuremmassa strategiassa. Kyseessä ei ole valtavan raskas peli, mutta se kerää kehuja erityisesti siitä, että uudet pelaajat pääsevät sisään nopeasti, ja silti kokeneemmillekin lautapelifaneille avautuu loputtomasti tilaisuuksia oman taktiikkansa hienosäätämiseen.