Agemonia on suomalaisten kehittämä lautapeli, joka on saanut runsaasti huomiota jopa kansainvälisesti. Suomessa peliä on esitelty Ylellä ja Helsingin Sanomissa ja monet lautapeliharrastajat ovat sanoneet, että peliä on ehdottomasti kokeiltava. Etenkin tarinoihin perustuvat lautapelit ovat tällä hetkellä suuressa suosiossa ja monet siihen liittyvät Kickstarter projektit saavat runsaasti huomiota aivan kuten Agemoniakin kun se julkaistiin Kickstarterissa vuonna 2022.
Tässä artikkelissa tutustutaan tarkemmin Agemonia lautapeliin ja miten sitä pelataan.
Agemonia on suomalainen yhteistyöpohjainen lautapeli, joka yhdistää roolipelaamisen ja lautapelaamisen. Pelin pääsuunnittelija on Max Wikström ja tarinan on kirjoittanut Mike Pohjola.
Peli tarjoaa ainutlaatuisen kokemuksen, jossa pelaajat voivat kehittää hahmojaan, tehdä moraalisia valintoja ja vaikuttaa tarinan kulkuun. Peli sijoittuu fantasiamaailmaan, jossa jokainen tehty päätös muokkaa pelin tapahtumia ja hahmojen kohtaloita. Agemoniaa voi verrata muihin samanlaisiin kampanjalautapeleihin kuten Gloomahven, Descent: Legends of the Dark ja Mansion of Madness. Näistä se erottuu skenaarioihin perustuvalla pelimekaniikallaan, ainutlaatuisilla hahmoillaan ja uniikilla pelin kululla, joka osallistaa kaikki pelaajat. Peliin on myös suunnitteilla mahdollisia lisäosia, jotka voivat laajentaa tarinaa entisestään.
Agemoniassa pelaajat tekevät yhteistyötä ohjaten hahmojaan läpi erilaisten skenaarioiden. Peli jaetaan kolmeen päävaiheeseen, jotka ovat kaupunkivaihe, matkavaihe ja skenaariovaihe.
Pelin edetessä muistiinpanot tehdään paperille tai Agemonia sovellukseen, jotta pystytään seuraamaan hahmojen kehitystä ja tarinan etenemistä. Pelissä kukin pelaaja saa itse valita oman hahmonsa ja päättää pelaako muiden kanssa yhteistyössä vai tekeekö omia ratkaisuja.
Peli sisältää seuraavat komponentit:
Skenaariokirja: toimii pelilautana ja sisältää tarinan skenaariot
Hahmokortit: jokaiselle hahmolle on oma pelilauta, jossa seurataan kykyjä ja resursseja
Kortit: pitävät sisällään hahmojen kyvyt, varusteet, tarinakortit ja tapahtumat
Nopat: käytetään kykyihin ja taisteluihin
Stamina-merkit: pitää sisällään hahmon kestävyyden ja terveyden
Miniatyyrit: hahmojen ja vihollisten figuurit
Metallikolikot: tarvitaan ostamiseen pelissä
Tallennuslaput: kirjataan hahmojen kehitys ja tarinan eteneminen ylös. Vaihtoehtoisesti etenemisen voi tallentaa Agemonia sovellukseen.
Agemonian säännöt on helppoa oppia. Agemoniassa käytetään erilaisia noppia, hahmojen kykyihin, taisteluihin ja muihin pelimekaniikkoihin. Vuorot etenevät hahmokohtaisesti ja pelaajat voivat suorittaa erilaisia toimintoja kuten liikkua, hyökätä tai käyttää erikoiskykyjä. Tämän lisäksi pelissä on kortteja, jotka tarjoavat vaihtelua ja strategisia valintoja.
Pelissä ei ole yksittäistä voittajaa, vaan tavoitteena on edetä tarinan loppuun, jolloin pelaajat voittavat tai häviävät yhdessä.
Peli etenee kolmessa vaiheessa, jotka käydään seuraavaksi läpi. Tavallisesti yksi Agemonian pelikerta kestää 60–120 minuuttia, mutta koko kampanja voi kestää jopa yli 100 tuntia. Pelissä on nimittäin 38 mahdollista skenaariota, jotka muodostavat koko tarinallisen kokonaisuuden. Pelin fantasiamaailmalla on oma historia, kulttuurit ja taustatarina, jotka tekevät kokemuksesta ainutlaatuisen.
Kaupunkivaiheessa pelaajat ovat nimensä mukaisesti kaupungissa, jossa he voiva tutkia ympäristöä, kehittää hahmoaan, keskustella muiden hahmojen kanssa, ostaa varusteita ja tarvikkeita, ratkaista pulmia ja paljon muuta. Tämä vaihe vaikuttaa tarinan mahdolliseen suuntaan, eikä tässä kohtaa vielä taistella vihollisten kanssa.
Matkavaiheella tarkoitetaan kohtaa, jossa pelaajat liikkuvat kartalla ja kohtaavat erilaisia tapahtumia, joilla on vaikutusta tarinaan. Tämä vaihe on kaupunkivaiheen ja skenaariovaiheen välillä. Matkavaiheessa hienoa on sen yllätyksellisyys, sillä pelaajat eivät tiedä mitä matkalla voi tapahtua. Matkavaiheessa pelaajat voivat kohdata yllättäviä haasteita, vihollisia tai mahdollisuuksia, jotka vaikuttavat tarinan kulkuun. Näitä tapahtumia voi tulla vastaan esimerkiksi tiettyjen reittivalintojen tai hahmojen ominaisuuksien perusteella. Lisäksi pelaajat voivat tutkia ympäristöä, löytää piilotettuja esineitä tai saada vihjeitä tulevista haasteista. Tämä voi auttaa pelaajaa valmistautumaan paremmin skenaariovaiheeseen.
Skenaariovaiheessa pelaajat myös liikkuvat ”skenaariokartalla”, joka muodostuu skenaariokirjan sivuista. Osa ruuduista voi aktivoida tarinakortteja, joista tulee peliin uusia tapahtumia. Jokaisessa skenaariossa on erilaisia tavoitteita, eivätkä tavoitteet aina välttämättä liity pelkästään vihollisten voittamiseen. Muiden vaiheiden tavoin myös tämä vaihe muuttaa koko tarinan suuntaa ja vaikuttaa eri hahmojen kohtaloihin. Kukin pelaaja voi tehdä skenaariovaiheessa erilaisia moraalisia valintoja.
Agemonian on suunnitellut suomalainen pelisuunnittelija Max Wikström, jolla oli visio yhdistää roolipelien tarinallisuus lautapelien strategiseen pelaamiseen. Hänellä meni 25 vuotta kehittää Agemoniaa ennen kuin se saatiin lopulliseen muotoonsa. Pelin tarinan on kirjoittanut Mike Pohjola ja visuaalisen ilmeen on luonut Petri Hiltunen. Peli sai joukkorahoitusta Kickstarter-kampanjasta, joka herätti aikanaan runsaasti huomiota myös kansainvälisesti. Kickstarter-kampanja sai alkunsa vuonna 2022, mutta pelin varsinainen jakelu ja laajempi saatavuus tapahtui vasta loppuvuodesta 2024, jolloin peli tuli myös kauppoihin.
Pelin voittaminen tarkoittaa, että tarinan aikana on onnistuttu etenemään strategisesti ja hahmoja on kehitetty oikein. Joitakin tiettyjä vinkkejä voittamiseen voi antaa, mutta loppujen lopuksi kaikki on kiinni yhteistyöstä.
Kannattaa käyttää hahmojen erikoiskykyjä, jokaisella hahmolla on omat vahvuutensa ja ne auttavat tietyissä tilanteissa. Moraalisten valintojen suhteen kannattaa olla tarkkana, sillä ne vaikuttavat pelin lopputulokseen. Omat varusteet ja taidot voivat ratkaista jotkin skenaariot, joten älä käytä niitä turhaan. Maailman tutkiminen voi hyödyttää antamalla pelaajille hyödyllisiä esineitä tai näkyjä tulevista haasteista. Lisäksi pelissä käytetään toimintopisteitä (AP), joiden tehokas käyttö on ratkaisevaa. Ei ole välttämättä kannattavaa tuhlata pisteitä turhiin toimiin, vaan suunnitella jokainen liike huolellisesti. Agemonia on yhteistyöpeli, jossa hahmojen kykyjen yhdistäminen on avain menestykseen. Tästä syystä pelaajien kannattaa keskustella strategiasta ja jakaa resursseja tehokkaasti.